fredag 27. mars 2015

Småting jeg liker





"Dette er fliker av småting jeg liker.
Bittesmå bølger i vidåpen sjø.
Svermer av luftbårne løvetannfrø.
Kveldsol som blinker i fuktig gress.
Vindstille småsjøer fulle av gjess.

Småbarn som ler så de nesten detter.
Tannbitemerkede kulepennhetter.
Et håndskrevet brev fra en jeg kjenner.
Latter og gråt mellom gamle venner.
Smuler i dryss fra de rikes bord.
Sjeldne og ørsmå kjærlighetsord.

Edderkoppspinn med perler av dugg.
Hårstrå fra min elskedes lugg.
Funklende dråper som snart skal falle.
Skjevslitte hjul fra en gammel tralle.
Rynker av smil i furede fjes.
Og nykokte reker med majones."

Niels Chr. Geelmuyden

12 kommentarer:

  1. Det er de små tingene som betyr mest.
    God helg Elisabeth.
    Klem

    SvarSlett
  2. Det er vel nok smukt - jeg tilslutter mig 100%, det er nemlig de små ting, der betyder allermest. Rigtig god weekend, Elisabeth! Klem

    SvarSlett
  3. så enig, vakkert !

    SvarSlett
  4. Helt enig, lykken er å finne i de små ting. Det gjelder bare å se dem. Ønsker dere en nydelig påske.

    SvarSlett
  5. Nydelige krokus du har!

    God helg!

    SvarSlett
  6. Jeg var i Ålesund og holdt foredrag om farger på torsdag. Der var det masser av krokus. Jeg skal legge ut bilder over påske. Da jeg reiste var Oslo forandret fra en vårlig by til en by dekket av masse tung snø. Flyplassen ble jo også etterhvert stengt, så jeg hadde flaks.
    Tror Ålesund må være Norges vakreste by. Du skal få se!
    Men først ønskes du en god og gul påske! Hilsen fra Tove

    SvarSlett
  7. Hm.Nydelig :-)
    God påske .

    SvarSlett
  8. God og vakker påske med krokus og alle slags vårlige gleder.
    Mormorklem :)

    SvarSlett
  9. Det er viktig å glede seg over de små tingene=) God påske til dere, Elisabeth=) Vibeke

    SvarSlett
  10. Så fine diktet !

    Men, jeg ble mest overrasket over å se hvem som var dikteren....?
    ante ikke at han skrev dikt....?

    Vakre krokuser, et tydelig vårtegn, fra hagen din tenker jeg :))))

    SvarSlett
  11. Ha en riktig god påske alle sammen. Klem fra Viola og B.

    SvarSlett