onsdag 1. juli 2015

Hagelagstur



Hagelaget har vært på busstur. Og jeg var med.
Målet for turen var Hagefestivalen på Dokka og besøk i Helen Fredholms hage på Skreia. Førstnevnte var ærlig talt ikke mye å skrive hjem om. Men derimot Helens hage, en såkalt cottage garden gjorde inntrykk.

Hagen er bygget rundt huset deres, en opprinnelig husmannsplass som har vært i familiens eie gjennom generasjoner. Her var herlig vilt og nøye planlagt i skjønn forening.

Ennå var ikke roser og klematis på sitt flotteste, men her var så mye annet vakkert. Mange detaljer å oppdage, som vi fikk god tid til å gå rundt og nyte. God servering ble inntatt i hagens lysthus eller andre,  ulike sitteplasser. Helen og ektefelle var et imøtekommende og hyggelig vertskap for oss 50 hageinteresserte med 1000 spørsmål. Inspirerende besøk!


8 kommentarer:

  1. PS, glemte helt å si:

    Håper dere engang får til en ferie på Villa Helena - og nyte nærmiljøet :)
    Ganske så sikker på at du ville kost deg her vettu :)))

    SvarSlett
  2. Det lyder som den dejligste udflugt - den slags oplevelser holder jeg meget af.
    Ønsker dig en rigtig god start på juli og håber, I har lige så fint vejr, som vi endelig har fået her. Klem

    SvarSlett
  3. Så hagefestivalen var ikke noe å se på???? Nå ble jeg overrasket, for jeg trodde det var mye spennende å kjøpe der.

    Helen Fredholm har jeg lest om, og det var nok litt av en opplevelse ja!

    SvarSlett
  4. Heisann!
    Høres ut som om en herlig have. Gleder meg til at svigerdatter og sønn får satt min barndoms have i orden - men først må huset blir ferdig restaurert....
    Det er deilig å få skitt bak neglene nå! Holder på i egen have som var helt overgrodd...
    Ha fine sommerdager ;:OD)

    SvarSlett
  5. Heisann!
    Høres ut som om en herlig have. Gleder meg til at svigerdatter og sønn får satt min barndoms have i orden - men først må huset blir ferdig restaurert....
    Det er deilig å få skitt bak neglene nå! Holder på i egen have som var helt overgrodd...
    Ha fine sommerdager ;:OD)

    SvarSlett
  6. Så gøy å dra åpen slik tur orden hagen ser så koselig ut. Jeg skulle gjerne hatt en sånn gammeldags og litt rustikk hage. En hage til å gå inn i på oppdagelsestur og finne små koselige steder med sittegrupper, store trær med en benk under, masse flotte liljer, roser osv.osv....

    SvarSlett
  7. Det var en flott plass, ser at dere har hatt en herlig dag der! God helg!

    SvarSlett